AHLAN WA SAHLAN! Anda adalah pelawat ke...

'Ulumul Hadith



Hadith pertama:

TENTANG NIAT:

ﻋﻦ أﻣِﻴْﺮِ اﻟﻤُﺆْﻣِﻨِﻴْﻦَ أﺑِﻲْ ﺡَﻔْﺺٍ ﻋُﻤَﺮَ ﺑْﻦِ اﻟﺨَﻄﱠﺎب رَﺿِﻲَ اﷲُ ﻋَﻨْﻪُ ﻗَﺎلَ: ﺳَﻤِﻌْﺖُ رَﺳُﻮلَ اﷲِ
ﺻﻠﻰ اﷲ ﻋﻠﻴﻪ وﺳﻠﻢ یَﻘُﻮلُ: (( إِﻧﱠﻤَﺎ اﻷَﻋْﻤَﺎلُ ﺑِﺎﻟﻨﱢﻴﱠﺎتِ وَإِﻧﱠﻤَﺎ ﻟِﻜُﻞﱢ اﻣْﺮِئٍ ﻣَﺎ ﻧَﻮَى ﻓَﻤَﻦْ آَﺎﻧَﺖْ
هـِﺠْﺮَﺗُﻪُ إِﻟﻰَ اﷲِ وَرَﺳُﻮﻟِﻪِ ﻓَﻬِﺠْﺮَﺗُﻪُ إﻟﻰ اﷲِ ورَﺳُﻮﻟِﻪِ وَﻣَﻦْ آَﺎﻧَﺖْ  هِﺠْﺮَﺗُﻪُ ﻟِﺪُﻧْﻴَﺎ یُﺼِﻴْﺒُﻬَﺎ أَوِ اﻣْﺮَأَةٍ
یَﻨْﻜِﺤُﻬَﺎ ﻓَﻬِﺠْﺮَﺗُﻪُ إِﻟَﻰ ﻣَﺎ هَﺎﺟَﺮَ إِﻟَﻴْﻪِ)) . رواﻩ إﻣﺎﻣﺎ اﻟﺤﺪﺛﻴﻦ أﺑﻮ ﻋﺒﺪ اﷲ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ إﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ
إﺑﺮاهﻴﻢ ﺑﻦ اﻟﻤﻐﻴﺮة ﺑﻦ ﺑﺮدزیﺔ اﻟﺒﺨﺎري، وأﺑﻮ اﻟﺤﺴﻴﻦ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﻦ اﻟﺤﺠﺎج ﺑﻦ ﻣﺴﻠﻢ اﻟﻘﺸﻴﺮي
اﻟﻨﻴﺴﺎﺑﻮري ﻓﻲ ﺻﺤﻴﺤﻴﻬﻤﺎ اﻟﻠﺬیﻦ ﻣﻦ أﺻﺢ اﻟﻜﺘﺐ اﻟﻤﺼﻨﻔﺔ.


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke
arah perkara yang ditujuinya itu.
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn
Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim
al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling
sahih (Al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya pada bahagian awal kitab sahihnya, juga dalam Kitab Iman dan beberapa
tempat lain dalam kitab sahihnya. Al-Imam Muslim meriwayatkannya dalam Kitab al-Imarah Bab      : اﻷﻋﻤﺎل إﻧﻤﺎ
(ﺑﺎﻟﻨﻴﺔLﻗﻮﻟﻪ ﺑﺎب)  hadis nombor 1908).
Hadis ini adalah salah satu hadis utama dalam lslam.
Pokok perbincangan hadis :
1) Sebab keluar Hadis ini - kisah Hijrah Ummu Qais
2) Kenapa niat penting :
untuk bezakan ibadat dengan adat.
untuk tentukan qasad amal - adakah untuk Allah atau lainnya.
3) Hukum melafazkan niat(jahr) - bid’ah mungkarah :
tidak thabit dalam quran dan sunnah - (asal ibadah haram kecuali berdalil) - fuqaha’ Syafie : sunnat.
haram sekiranya dengan jahr niat boleh mengganggu orang lain (solat).
4) Kesan niat baik pada  perkara yang harus :
dikira sebagai qurbah (hampir dengan Allah), dan diberi pahala baginya.
makan minum - niat nak buat ketaatan/ memberi nafkah - (hak anak/isteri)
jima’@ bergaul dgn isteri - dikira ibadah (memberi hak).
5) Beberapa Langkah Perkara Harus bertukar menjadi Qurbah:








Hadis Kedua

Dari Umar Ibnul-Khattab r.a, katanya : Sedang kami duduk di dalam majlis bersama Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba mucul di dalam majlis itu seorang laki-laki yang berpakaian serba putih, berrambut terlalu hitam, tiada kesan bahawa ia seorang musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu duduk ia bersama Rasulullah SAW, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah SAW serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah SAW, lalu berkata :
Sipemuda : Khabarkan aku tentang Islam ?
Rasulullah : Islam, iaitu hendaklah mengucap syahadat - bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Ta'ala dan bahawasanya Muhammad itu Rasulullah, dan hendaklah bersembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah apabila berdaya ke sana.
Sipemuda : Benar katamu.
( Berkata Umar r.a : Kami merasa hairan kepada tingkah laku sipemuda itu, dia yang bertanya dan dia pula yang mengiyakannya )
Sipemuda : Khabarkanlah kepada ke tentang Iman ?
Rasulullah : Hendaklah engkau beriman kepada Allah, Malaikat-MalaikatNya, Kitab-KitabNya, Rasul-RasulNya, Hari Akhirat dan hendaklah engkau beriman kepada taqdir Allah yang baikNya atau yang burukNya.
Sipemuda : Benar katamu ! Khabarkanlah kepadaku tentang Ihsan ?
Rasulullah : Hendaklah engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatNya sesungguhnya Allah sentiasa dapat melihat engkau.
Sipemuda : Khabarkan padaku tentang hari kiamat ?.
Rasulullah : Tiadalah orang yang ditanya itu lebih mengetahui dari orang yang bertanya.
Sipemuda : Khabarkan padaku tentang tanda-tandanya ?
Rasulullah : Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya sendiri ; Apabila engkau melihat orang yang berkaki ayam, tidak berpakaian, pengembala kambing ( berbangga ) membina bangunan yang tinggi-tinggi.
( Kemudian beredar keluar sipemuda itu dari majlis tersebut ) :
Rasulullah : Tahukan anda wahai Umar siapakah pemuda yang menyoal kau tadi ?
Umar Al-Khattab : Allah dan RasulNya jua yang mengetahui.
Rasulullah : Itulah Jibril a.s yang telah mendatangi aku untuk mengajarkan kamu pelajaran agama kamu.

No comments:

Post a Comment